PDA

Bekijk Volledige Versie : Passiveren, verzinken, verchromen en anodiseren, wat is nu wat?

Jesse - 911E
23-03-12, 21:31
Allen,

Heb de afgelopen dagen het boek van Dr. B. Johnson "The 911&912 Porsche restorer's guide to authenticity" doorgeploegd om te bepalen wat chroom, aluminium enzovoorts is voor mijn 1969 911E. Ik kom tot de volgende lijst:

Aluminium

- trailing edge of the bumper has an aluminimum trim piece riveted in place
- einde van de achterbumper is ‘cut off flush’ en eindigt in een aluminimum ‘trim piece’
- Knipperlichthuis is van Bosch, de lampjes worden geplaatst in de ‘alloy housing’
- opbergbakken aan de deuren hebben een aluminium rand
- ventilatiepaneel naast de stoelen is van aluminium
- aluminium tredes/ matten onder de deur standaard op de 1969 911E
- Rails van de stoelen aluminium? Of gewoon metaal?

Zwart geanodiseerd

- Fresh air vent (boven de kofferklep) bestaat uit twee delen: een frame en een scherm, latere 911’s hadden ‘anodized black versions’ (zwart geanodiseerd)

Zilver geanodiseerd

- Ruitensproeiers hebben een geanodiseerd aluminium oppervlak.
- standaard brede S trim op de 1969 911E, dorpellijsten van geanodiseerd aluminium
- side windows zijn gemaakt van ‘bright anodized aluminum’ (blank geanodiseerd aluminium)
- uitklapbare achterruitjes hebben een lijst van blank geanodiseerd aluminium
- motorklep, 1969 grille heeft plattere stijlen, bevestigd met ‘chees head’ screws en slechts 3 verticale stijlen (i.p.v. 5) geanodiseerd zilver aluminium
- de zwarte band onder het dashboard heeft een ‘basket weave black vinyl glued into a bright anodized aluminimum frame’

Goud Geanodiseerd

- Porsche 911E embleem motorkap, tekens van goud geanodiseerd aluminium

Chroom

- Bumper guards zijn verchroomd
- grote ronde Durant spiegel (enkel bestuurderskant) Is deze ook verchroomd?
- deurgrepen: ‘winged door handle’ gevleugelde deurgreep (chrome-plated die cast zinc) / verchroomd / gegoten zink
- lijst op de deur is verchroomd
- de klinken die achterruitjes van binnen open en dicht doen (latch) zijn die ook verchroomd?
- scharnierpunten stoelen van verchroomd?
- rand van de binnenverlichting, verchroomd?

Vacuum metalized

- De chromen rand om de knipperlicht lens is als volgt gemaakt: ‘not metal, but was vacuum metalized onto the outer edge of the plastic lens’

Galvaniseren

- kofferdeksel mechanisme + waar het in valt galvaniseren
- Lockpost (waar portierklink in valt) galvaniseren
- motorklep mechanisme + waar het in valt galvaniseren

Kunnen jullie me nog verder helpen met de dikgedrukte vragen? En als er andere dingen niet kloppen naar jullie idee hoor ik het graag!

Pat
23-03-12, 21:57
Rails van de stoelen aluminium? Of gewoon metaal? : "blauw" verzinkt.
- grote ronde Durant spiegel (enkel bestuurderskant) Is deze ook verchroomd? nee, is van roestvrij staal
- de klinken die achterruitjes van binnen open en dicht doen (latch) zijn die ook verchroomd? yep
- scharnierpunten stoelen van verchroomd? yep
- rand van de binnenverlichting, verchroomd? yep

lijst bovenop op de deur is verchroomd: alleen tm 67 is de lijst van messing, dus verchroomd. Daarna aluminium lijsten, dus geanodiseerd. Zelfde geldt voor lijsten onder quarterwindows.

wat bedoel je met: ventilatiepaneel naast de stoelen?

Jesse - 911E
23-03-12, 22:03
@ Pat heel gaaf dat je dit zo snel weet. Naast de stoelen heb je in de binnenkant van de dorpels ventilatie schuifjes. Volgens mij wordt warme lucht vanaf de motor daar de auto in gebracht?

En nog een vraag: als ik dus zwart, blauw, goud en zilver moet andoniseren en ook nog galvaniseren en verchromen, kan dat überhaupt nog in Nederland?

En nog een vraag: vergeet ik nog belangrijke dingen? (koplampen en veel van de lijsten aan de buitenkant heb ik allemaal al nieuw gekocht, dus hier niet allemaal behandeld).

Pat
23-03-12, 22:27
de ventilatieschuifjes zijn ook "blauw" (lees zilver) verzinkt. Hier komt inderdaad warme lucht uit om je voeten te verwarmen.
Het kan allemaal nog, alleen goud verzinken wordt steeds moeilijker en duurder ivm milieu- en arbonormen. De meeste bedrijven willen niet meer investeren in nieuwe vereiste apparatuur/processen. Een voorbeeld: 5 jaar geleden kostte een emmer bouten/moeren etc goud verzinken bij mijn "huisverzinker" in Aken 27 euro. Hij verzinkt tegenwoordig alleen nog blauw voor nog steeds dezelfde 27 euro. De concurrent, die wel nog goud verzinkt vraagt tegenwoordig 260 euro voor zo'n zelfde emmer :mad:
Nieuw kopen is inderdaad vaak goedkoper, echter niet altijd mooier/beter bij repro onderdelen.

Jesse - 911E
23-03-12, 22:53
En bedoel je dan dat verzinken hetzelfde is als galvaniseren? Ik ben even de draad kwijt wat wat precies is qua techniek.

Die Johnson heeft het steeds over verchromen, anodiseren en dan heb je nog galvaniseren, passiveren, en vernikkelen

Wat gebruik je nu voor wat? Hoe heb jij dat gedaan?

Even van Google geplukt:
Bij middel van elektrolyse wordt zink in relatief dunne lagen (enkele microns) aangebracht en zo verkrijgt het onderdeel een glanzend aspect. Vervolgens wordt de zinklaag gepassiveerd in één van de volgende kleuren : blauw, geel, zwart of olijfgroen. Men spreekt gemakkelijkheidshalve over het geel verzinken, blauw verzinken, ...

Heb 5 bedrijven in NL gemaild wat een dergelijke grap kost, ben benieuwd!

912
24-03-12, 06:36
Die VW T1 busjes heb ik een een bad ondergedompeld zien worden op TV om te galvaniseren.
Wordt dat bij klassieke Porsches ook wel eens gedaan?

Ronald
25-03-12, 12:06
Mooi overzicht Jesse.

Jesse - 911E
25-03-12, 12:34
Mooi overzicht Jesse.

Dank je! Let wel dat dit voor 1969 geldt, voor eerdere jaren gelden weer andere manieren van behandelen, zoals Pat ook schetst (messing).

Jesse - 911E
21-04-13, 19:09
@Pat, weet jij of de armen van de ruitenwissers zwart geanodiseerd zijn? Of op een andere manier behandeld? Het rooster voor luchtinlaat (fresh air vent) is dat wel.

Pat
21-04-13, 19:58
Volgens mij zijn ze origineel zwart gespoten, maar daar durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken...

Jesse - 911E
22-04-13, 15:56
Ok dank je! Jij toevallig nog een adres voor goed de-anodiseren, polijsten en opnieuw blank anodiseren?

Pat
22-04-13, 22:28
Ik denk dat nieuwe ruitewisserarmen goedkoper zijn dan ze laten restaureren.

Barwaut
23-04-13, 10:08
Maar Pat... Nieuwe zijn nieuw, en als je mooie ouderwetse hebt?

Pat
23-04-13, 11:20
nieuw van Porsche is toch ook origineel in jullie belevenis hier ;)... desnoods even met wat staalwol eroverheen voor wat patina...:p

Ik weet geen goed adres in NL. Ik persoonlijk zou dit soort zaken naar Damm in Aken brengen voor een perfect resultaat, maar niet wanneer het restauratieproces 2 a 3 keer meer kost dan nieuwe ruitenwissers. Misschien is de veredelaar van Ruben's velgen in België een idee ?

Ruben
23-04-13, 12:57
Wanneer het enkel om anodiseren gaat kan ik je surface treatment (turnhout-België) aanbevelen. Hebben ook een afdeling in Nederland als ik mij niet vergis. De basis moet wel goed zijn Jesse, anders is het verloren moeite. Lak eraf & polijsten is dus de boodschap! :)

Jesse - 911E
23-04-13, 19:58
Ok, ik koop gewoon nieuwe ruitenwisserarmen :D

Laatste vraag, ik heb wat bedrijven gebeld en ze willen allemaal de legering weten voordat ze kunnen verchromen of anodiseren.

Ben er inmiddels achter.

- motorkap grille (aluminium)
- raam frame van de deuren (aluminium)
- sierstrip op de deur en onder de kleine achter zijruiten (aluminium)
- lijst van de kleine achter zijruiten (aluminium)
- zwarte rooster voor frisse lucht (aluminium)
- goudkleurige logo 911E en Porsche (aluminium)
- deurgrepen (chroom/zink)
- scharnieren voor openklappen achter- zijruiten (chroom)
- raamslinger (chroom)