Resultaten 1 tot 10 van de 80

Onderwerp: Motorolie

Draadweergave

Member Raymon's Avatar
    Sinds
    Mar 2007

Motorolie

Op verzoek nog eens een topic starten over olie voor onze 912-jes.
    Nu lijkt dit onderwerp veelal een kwestie van 'gevoel' te zijn, iets dat ergens tussen de oren zit. Vrijwel niemand zal écht verschil merken tijdens rijden en er zijn net zoveel fabels, sprookjes als broodje aap verhalen..... Wat is waarheid?

Hieronder mijn versie. Niet dé waarheid, maar mijn versie hiervan :-)

Ikzelf ben er eens ingedoken, heb eea gelezen en van diverse 'goeroes' op dit gebied wat gehoord. Helemaal daar ik ondertussen enkele andere 'voor erbij' auto's heb die weer andere motoren en of turbo's hebben.

Volgens mijn bescheiden mening is het lastig om 1 type, merk of specificatie aan te wijzen alszijnde de enige juiste. Heeft te maken met oa de staat van de motor (veel slijtage of net gereviseerd met nieuwe lagers, zuigers/cilinders etc) en in welke weersomstandigheden er gereden wordt (buitentemperatuur). Of de oliekoeler nieuw is of tenminste goed kan koelen (aluminium oliekoeler koelt weer beter dan een standaard koeler..) etc etc. En hoe is de staat van de oliepomp? Hoe is de druk? Te weinig druk is net zo slecht als te veel druk (probeer maar eens met de Karcher hogedrukspuit een eierdopje te vullen met water..).

Onze luchtgekoelde motoren hebben geen geregelde oliekoeling dmv temperatuursensor/thermostaat. De temperatuur van de buitenlucht is medebepalend van de mate van oliekoeling. Bij koud weer koelt de motorolie eigenlijk te sterk af waardoor de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt. Olie kan daardoor te dik blijven en smering zal minder optimaal zijn. Oplossing : bij koudere temperatuur een dunnere olie gebruiken (10W40 bijvoorbeeld). Daarintegen zal bij 30graden buitentemperatuur de olietemperatuur oplopen, helemaal bij hoge snelheidsritten. Een 15 of 20W50 kan dan weer gewenst zijn.

In de loop van de jaren is ook de specificatie van de olie behoorlijk veranderd. Met name door milieu-eisen en ook door voortschreidend technisch inzicht. Ik zal een overzicht plaatsen met de specificaties en uit welke jaren deze stammen. Ook is de olieindustrie (ingegeven door overheid?)teruggekomen op bepaalde keuzen, doordat motoren simpelweg kapot liepen. Voor onze motoren is het belangrijk dat de olie een goede plakkende eigenschap heeft. En het aandeel ZDDP (ingredient dat slijtage tegen gaat, om het maar even simpel uit te leggen) kan niet hoog genoeg zijn! (vanaf een bepaalde periode en dus specificatie is deze door milieueisen vrijwel verdwenen..welke je dan ook absoluut moet vermijden).

Met name bij dragrace en in de racemotor industrie zie je deze eigenschappen terug. Hier wordt veel ZDDP gewenst. Mineraal, Semi-syntheet, volledig synthetische olie en Synthetische olie met Ester technologie zijn de verschillende technologieen die je kan krijgen. De op Ester technologie gebaseerde olie schijnt hierbij de best plakkende eigenschappen te hebben (maar je met dan wel de échte Ester-olie hebben....Motul schijnt deze te gebruiken als 1 van de weinige..)
    Maar zondermeer synthetische olie gaan gebruiken nadat het blokje altijd mineraal hebt gereden is ook weer geen goed idee. De reinigende eigenschappen van Synthetische olie kan teveel vuil losweken wat in onze slecht gefilterde blokken weer andere problemen gaat veroorzaken. Bij een 'vers' gereviseerd blok kan dit volgens mij wel prima. De rubbers etc zijn dan tevens geschikt ipv 50 jaar oude rubbertjes uit een tijd waar er nog geen synthetische olie bestond.

Paar 'tips' die ik heb vernomen en die ik nu zelf volg :
    - voordat de auto de winterslaap in gaat : olie verversen! Dan is oa het vocht (water) uit het blok.
    - minimaal 1x per jaar olie verversen. Het zijn de kosten niet (nog geen 5liter) en aangezien de filtering te wensen overlaat.... beter regelmatig aftappen.
    (bij een blok met slijtage zou ik 2x per jaar verversen : komt te veel brandstof bij de olie, en daardoor veel minder smering)

Enkele merken die ik de afgelopen tijd heb bekeken en/of gebruikt heb :

Brad Penn - SJ specificatie met extra toegevoegdd ZDDP : basis olie uit pennsylvania, wat van nature een uitermate goede smering heeft. Is alleen niet meer te krijgen in europa.
    Penrite - SL specificatie met extra ZDDP
    Kendall (2016..) - SN specificatie met extra ZDDP (alleen in de 20W50) (overigens, de oude kendall werd later Brad Penn...)

Bovengenoemde zijn Minerale olieen (eigenijk Semi-Syntheet....volledig mineraal zie je niet veel meer behalve de mono grades bv SAE30)
    Wat betreft de volledige Synthetische olien, daar ga ik mij nu eens wat verder in verdiepen. To be continued....
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Raymon; 07-06-16 om 14:44.
    Raymon
    1967 Porsche 912

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten